Hvad ønsker børnene af børneunderholdning?

Det umiddelbare svar til rubrikken i denne artikel er at sige: Spørg de unge størrelser.

Men børn har sjældent ramme realistiske sans og skelnen mellem, hvad de gerne vil opleve, hvad der kan lade sig gøre, og hvad de har godt af at opleve.

Det giver jo sig selv, at det ikke kan lade sig gøre at sende børnene ud som astronauter, hvis de gerne vil en tur i rummer som underholdning.
Omvendt er det heller ikke særligt udviklende eller i længden underholdende at sætte dem til at spille conputerspil og se TV en hel dag, selvom de plager om dette, og det måske kan være en let løsning, hvor forældrene kan få noget tiltrængt ro.

Den rette børneunderholdning er den, der foregår i øjenhøjde, hvor børnene selv oplever, at de bliver en del af underholdningen, som de kan forholde sig til, samtidig med, at de bliver udfordret under sikre rammer og oplever en udvikling af deres tankegang og legesans.

Og hvilken form for børneunderholdning skal det så være?

Herfra foreslås der kraftigt levende underholdning, hvor der bliver trukket på lige dele magi og underholdning, som børnene således kan opleve i det virkelige liv fremfor med en skærm foran sig. Måske ville et klovne-element med trylleri være at foretrække, og selvom dette kan lyde gammeldags som i et forgangent cirkus, så findes der underholdning af den art på markedet nu om dage, som kan tage afsæt i nutidens Danmarks.

Den slags underholdning kan sagtens lade sig gøre under forskellige alderstrin, og voksne – og barnlige sjæle – kan sagtens også deltage eller være en støttende hånd for det mere tilbageholdende barn, der lige skal se seancen an og fornemme, hvornår det tør træde til.

Måske kan de voksne også få glæde af at blive inddraget og genopleve barndommens glæde eller slet og ret få en på opleveren.

Anders Lundtang Hansen